Jesteśmy przygotowani
Rozmowa z Joanną Kryszczyszyn, zastępcą prezydenta Rybnika, odpowiedzialną za oświatę.
– Zgodnie z przyjętą przez Sejm ustawą od września sześciolatki mogą rozpocząć naukę w szkole. Ilu dzieci w Rybniku dotyczą te zmiany? – Według danych dotyczących liczby urodzeń, w 2003 r. w Rybniku urodziło się1222 dzieci.
– O tym, czy sześciolatek pójdzie wcześniej do szkoły zdecydują jegorodzice, ale czy będą miejsca dla wszystkich chętnych?
– Rybnickie szkoły podstawowe przygotowane są do przyjęcia wszystkich chętnych sześciolatków. Dokładna liczba dzieci zapisanych do klasy pierwszej szkoły podstawowej będzie prawdopodobnie znana po 10 maja, tj. po terminie składania wniosków przez rodziców.
– Rybnickie szkoły podstawowe przygotowane są do przyjęcia wszystkich chętnych sześciolatków. Dokładna liczba dzieci zapisanych do klasy pierwszej szkoły podstawowej będzie prawdopodobnie znana po 10 maja, tj. po terminie składania wniosków przez rodziców.
– Czy w każdej szkole podstawowej dyrektorzy będą zobowiązani, a tym samym przygotowani na przyjęcie sześciolatków do klas pierwszych? Czy też trafią oni do wyznaczonych szkół?
– Każda szkoła podstawowa będzie przyjmowała wszystkich chętnych sześciolatków. To, czy będzie to klasa złożona z samych sześciolatków, czy też będzie to oddział mieszany, będzie zależało od liczby chętnych dzieci.
– Każda szkoła podstawowa będzie przyjmowała wszystkich chętnych sześciolatków. To, czy będzie to klasa złożona z samych sześciolatków, czy też będzie to oddział mieszany, będzie zależało od liczby chętnych dzieci.
– Co z remontami i adaptacją szkolnych sal, w których będą uczyć się sześciolatki? Będą na ten cel dodatkowe środki?
– Szkoły podstawowe będą dostosowywać warunki w pomieszczeniach przeznaczonych dla sześciolatków. Na pewno zostaną zakupione pomoce dydaktyczne, zabawki i brakujące meble. Według zapewnień MEN, w budżecie państwa są przewidziane środki na ten cel. Zostaną one rozdysponowane proporcjonalnie do liczby sześciolatków zapisanych do szkół.
– Szkoły podstawowe będą dostosowywać warunki w pomieszczeniach przeznaczonych dla sześciolatków. Na pewno zostaną zakupione pomoce dydaktyczne, zabawki i brakujące meble. Według zapewnień MEN, w budżecie państwa są przewidziane środki na ten cel. Zostaną one rozdysponowane proporcjonalnie do liczby sześciolatków zapisanych do szkół.
– A co z dziećmi, których rodzice zdecydują, że jest dla nich za wcześnie, by rozpoczęły naukę w szkole? Trafią do zerówek w przedszkolach, jak dotychczas? Czy też powstaną oddziały zerowe w szkołach?
– W myśl nowych przepisów prawa oświatowego (nowa podstawa programowa), od 1 września 2009 roku znika pojęcie „zerówka”. Wszystkie sześciolatki, które nie pójdą do szkoły będą miały obowiązek uczęszczania do przedszkola.
– W myśl nowych przepisów prawa oświatowego (nowa podstawa programowa), od 1 września 2009 roku znika pojęcie „zerówka”. Wszystkie sześciolatki, które nie pójdą do szkoły będą miały obowiązek uczęszczania do przedszkola.
– Czy program nauczania w klasach pierwszych ulegnie zmianie ze względu naudział w zajęciach dzieci z dwóch roczników?
– Od 1 września wchodzi w życie nowa podstawa programowa, która całkowiciezmienia program nauczania zarówno w przedszkolu, jak i w szkole podstawowej. Z rozporządzenia wynika, że w klasie pierwszej zarówno sześciolatki, jak i siedmiolatki będą miały te same zajęcia w szkole.
– Od 1 września wchodzi w życie nowa podstawa programowa, która całkowiciezmienia program nauczania zarówno w przedszkolu, jak i w szkole podstawowej. Z rozporządzenia wynika, że w klasie pierwszej zarówno sześciolatki, jak i siedmiolatki będą miały te same zajęcia w szkole.
– Kiedy odbędą się w przedszkolach, szkołach spotkania informacyjne dla rodziców?
– Niezwłocznie po ostatniej decyzji Sejmu w sprawie kształtu ustawy oświatowej (teraz będzie pracować nad nią Senat), z inicjatywy prezydenta Rybnika Adama Fudalego odbyły się dwudniowe konsultacje z udziałem miejskich środowisk oświatowych, radnych, kadry kierowniczej odpowiedzialnej za oświatę w mieście oraz rybnickiego senatora Tadeusza Gruszki. Podczas spotkań uzgodniono dalszy tok postępowania, w myśl którego w lutym i marcu odbędą się spotkania w szkołach podstawowych z udziałem dyrektorów przedszkoli. O terminach spotkań rodzice zostaną poinformowani.Spotkania będą miały charakter otwarty i udział w nich może wziąć każdy.
– Niezwłocznie po ostatniej decyzji Sejmu w sprawie kształtu ustawy oświatowej (teraz będzie pracować nad nią Senat), z inicjatywy prezydenta Rybnika Adama Fudalego odbyły się dwudniowe konsultacje z udziałem miejskich środowisk oświatowych, radnych, kadry kierowniczej odpowiedzialnej za oświatę w mieście oraz rybnickiego senatora Tadeusza Gruszki. Podczas spotkań uzgodniono dalszy tok postępowania, w myśl którego w lutym i marcu odbędą się spotkania w szkołach podstawowych z udziałem dyrektorów przedszkoli. O terminach spotkań rodzice zostaną poinformowani.Spotkania będą miały charakter otwarty i udział w nich może wziąć każdy.
Beata Mońka