Pokochać matematykę
Gimnazjaliści z Boguszowic będą zgłębiać tajniki nauk ścisłych.
Rybnickie szkoły coraz lepiej wykorzystują możliwości, jakie stwarza udział w najróżniejszych programach edukacyjnych. W boguszowickim Gimnazjum nr 5 ruszył projekt „Aktywny w szkole – aktywny w życiu”.
– Zmniejsza się liczba uczniów zainteresowanych nauką przedmiotów ścisłych. Wyniki z egzaminów gimnazjalnych z części matematyczno-przyrodniczej są słabsze, niż z części humanistycznej. Być może naszym uczniom brakuje motywacji do nauki matematyki, czy fizyki. Dlaczego więc nie skorzystać z projektu, który może to zmienić? – mówi Krystyna Florek, dyrektor Gimnazjum nr 5 im. Władysława Webera. Projekt „Aktywny w szkole – aktywny w życiu” jest realizowany przez Uniwersytet Śląski w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Dzięki niemu grupa czterdziestu gimnazjalistów z Boguszowic będzie miała szansę poszerzyć swoją wiedzę matematyczną, naukowo-techniczną, informatyczną, a także na temat przedsiębiorczości. Uczniowie będą uczestniczyć w warsztatach, szkoleniach, festiwalach nauki, obozach i wycieczkach naukowych. Stworzą też Koła Naukowe Młodych. – Koła będą miały specjalne fundusze na swoją działalność, dostaniemy pomoce dydaktyczne, będziemy też mogli liczyć na wsparcie uniwersyteckich wykładowców – cieszy się dyrektor „piątki”. Projekt jest przewidziany na trzy lata. Na razie trwają szkolenia nauczycieli. Trójka pedagogów z Boguszowic uczestniczy w warsztatach, by w przyszłości poprowadzić podobne zajęcia z: matematyki, informatyki, czy przedsiębiorczości w szkole. Przygotowania potrwają do końca roku szkolnego. Z oferty dodatkowych zajęć skorzystają dopiero ci uczniowie, którzy we wrześniu rozpoczną naukę w gimnazjum. – Chodzi o to, żeby przez cały okres nauki, aż do ukończenia szkoły, mogli też uczestniczyć w projekcie – tłumaczy Florek. W programie przewidziano także cykl korepetycji z przedmiotów ścisłych dla uczniów, którzy z wybranej czterdziestki będą mieli największe trudności z przyswojeniem wiedzy. W projekcie „Aktywny w szkole – aktywny w życiu” weźmie też udział inna rybnicka szkoła – Gimnazjum nr 6. W sumie będzie w nim uczestniczyło ponad 3000 osób z gimnazjów, zlokalizowanych na terenie województw: śląskiego, małopolskiego, opolskiego i łódzkiego.
„Aktywny w szkole – aktywny w życiu” to nie jedyny projekt, w którym uczestniczy Gimnazjum nr 5. Już od marca czternastka uczniów będzie odkrywać uroki studiowania fizyki. Mowa o projekcie: „Odkrywać nieznane, tworzyć nowe – program rozwijania zainteresowań fizyką”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz przez budżet państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. – Chodzi o zainteresowanie ich fizyką. Będą więc uczyć się poprzez zabawę. Będziemy spotykać się trzy razy w tygodniu na dodatkowych zajęciach. Pierwszą godzinę spędzimy w pracowni informatycznej, by za pośrednictwem platformy Moodle zdobyć podstawy teoretyczne, a kolejne dwie będą wykorzystywane na przeprowadzanie doświadczeń – opowiada Monika Klim, nauczycielka fizyki. Uczniowie będą stosowali materiały z najbliższego otoczenia, produkty, które używamy w codziennym życiu. Poza tym projekt jest skierowany do szkół z mniejszych miejscowości, które nie dysponują super wyposażonymi pracowniami, a ich uczniowie nie mają możliwości uczestniczenia w warsztatach, odbywających się na przykład w laboratoriach wyższych uczelni – mówi Klim. Taką szansę będą mieli uczestnicy projektu, będzie realizowany przez trzy lata w trzech turach. Weźmie w nim udział 160 szkół z całej Polski. Na podstawie wewnętrznego konkursu, przeprowadzonego na platformie projektu, czterdziestu uczniów – najlepszych w każdym regionie, będzie uczestniczyło w pięciodniowych warsztatach fizycznych w CERN (Europejska Organizacja Badań Jądrowych) w Genewie.
Beata Mońka