Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 15 (127) Data wydania: 14.04.09

Likwidują kursy i przystanki

To skutek braku porozumienia między władzami Rybnika a Międzygminnym Związkiem Komunikacyjnym, co uderza w pasażerów. MZK chce, by Rybnik dorzucił się do linii, z których korzystają rybniczanie. Miasto zgadza się, ale pod warunkiem, że należność obliczy system e–biletu. – To zbyt kosztowne, a przy tym tak skomplikowane, że i tak nie będziemy się w stanie rozliczyć. To kolejna wymówka – mówi Daniel Wawrzyczek, szef MZK, i wycina z rozkładu wybrane kursy i przystanki w Rybniku. Poszkodowani są między innymi pasażerowie linii E-3, która nie zatrzymuje się już w Popielowie, dworcu KM i bazylice.
Władze miasta nie chcą współfinansować obcych linii autobusowych, mimo że korzystają z nich również rybniczanie. Międzygminny Związek Komunikacyjny ma tego dość i zaczyna ograniczać swoje kursy i przystanki.
 
Poszkodowani są między innymi mieszkańcy Popielowa, gdzie autobus E–3 już się nie zatrzymuje. – Ludzie nie mają szans wyjazdu z miasta. A to środek roku szkolnego i nasze dzieci muszą jakoś dojechać! By dostać się do Wodzisławia lub Jastrzębia, musimy jechać aż do centrum Rybnika, by potem znów przejechać tuż obok naszego przystanku przy skrzyżowaniu na Wodzisławskiej – skarży się Elżbieta Bednorz, która przyniosła w tej sprawie do rady dzielnicy pismo z ponad 30. podpisami pasażerów z Popielowa.
 
Wy kasą, my e–kartą
 
Linia E–3 łączy Rybnik z Wodzisławiem i Jastrzębiem. Wraz z początkiem kwietnia autobusy nie zatrzymują się już nie tylko na przystanku w Popielowie, ale także przy bazylice i dworcu KM. Jastrzębski MZK, który jest zarządcą tej linii, zmniejszył tutaj także liczbę kursów. O 10 w dni robocze i o 4 w weekend. Wszystko to efekt braku porozumienia z Zarządem Transportu Zbiorowego. Jako że z linii korzystają często rybniczanie, Jastrzębie chciało dofinansowania w wysokości 240 tysięcy złotych rocznie. Rybnik odpowiada, że zgoda, ale dopiero po wprowadzeniu systemu elektronicznej karty. – Możemy do tych linii dopłacić, możemy też w tym względzie odpowiednio dostosować nasze kursy, ale trzeba wprowadzić e–system. Nie ma innego sposobu, by wyliczyć, ile powinniśmy za te przejazdy dopłacić – przekonuje Kazimierz Berger, dyrektor ZTZ. Co o e–karcie myśli MZK? – To zbyt kosztowne, a przy tym tak skomplikowane, że i tak nie będziemy się w stanie rozliczyć. Myślę, że to kolejna wymówka – odrzuca pomysł Daniel Wawrzyczek, szef MZK.
 
Jeździmy tylko naszymi?
 
Wymówka, podchody, uniki... Rozmowy między miastami na temat organizacji transportu zbiorowego nie przebiegają zbyt konstruktywnie już od dłuższego czasu. Wszyscy przekonują, że potrzebna jest dobra wola „tej drugiej strony”. – Rybnik ma swoje linie na terenie gmin, które wchodzą w skład MZK. I domaga się za to poważnych opłat, więc my je oczywiście uiszczamy. Natomiast gdy my domagamy się teraz współfinansowania autobusów jeżdżących przez Rybnik, nie ma na to zgody – opisuje ten brak wzajemności Wawrzyczek. Według ZTZ nasi mieszkańcy mają mieć tyle możliwości w rybnickich liniach, że nie korzystają z usług innych przewoźników. – To oczywiście nieprawda – ucina Wawrzyczek, a mieszkańcy Popielowa są tego doskonałym potwierdzeniem.
 
Popielów za 76 zł
 
Na spotkaniu z mieszkańcami prezydent obiecał zawalczyć o przywrócenie przystanku w Popielowie. Z nami nie chciał niestety na ten temat rozmawiać, ale dowiedzieliśmy się, na czym ta walka polegała. – Przedstawiono nam śmieszną ofertę. Za zatrzymywanie się na tym przystanku musimy ponosić koszty sprzątania. Mielibyśmy być zwolnieni z tych 76 złotych miesięcznie – informuje Wawrzyczek, szef MZK. Absurd polega na tym, że linia E-3 wymaga dofinansowania w wysokości 20 tys. zł miesięcznie. Autobus przejeżdża teraz obok przystanku, ale się na nim nie zatrzymuje. Czyżby próba wywarcia nacisku? – Na terenie Wodzisławia jest teraz potężny remont, mamy więc opóźnienia. Likwidowanie przystanków to ich niwelowanie – tłumaczy Wawrzyczek. Autobusy linii E–3 zatrzymują się już tylko na przystankach przy komendzie policji, dworcu PKP, na ulicy Kościuszki oraz 3 Maja.
 
Krystian Szytenhelm