Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 39 (151) Data wydania: 29.09.09

Rybniccy nauczyciele bez pracy

Gdy nauczyciel sam uczyć się musi... szukania innej pracy.
Sytuacja w rybnickiej oświacie nie jest najlepsza. Świeżo upieczeni absolwenci nie mogą wejść do zawodu. Z pracą żegnać się muszą nawet doświadczeni nauczyciele.
 
„Nie zatrudniać młodych!”
 
Jeden z czytelników napisał do nas alarmujący list. „Na spotkaniu Adama Fudali z dyrektorami szkół pan prezydent powiedział, zasugerował, zabronił (zwał jak zwał), aby zwolnić nowo przyjętych stażystów i nowych nie przyjmować. Dlaczego? Związane jest to z dodatkowymi kosztami, jakie poniósł by urząd miasta w związku z podwyżką dla stażystów. Co z tego wynika? Że ludzie mający tytuł magistra, wydali sporo pieniędzy i poświęcili mnóstwo czasu na studia, zostali wysłani do centrów handlowych jako sprzedawcy. Tak wygląda promocja ludzi wykształconych w Rybniku” – napisał do nas anonimowy czytelnik.
 
Niż na wiele lat
 
To niestety prawda. Zakaz przyjmowania stażystów nie jest jednak związany z samymi tylko kosztami. Podstawowym problemem jest niż demograficzny. Mniej uczniów, mniej klas, mniej pracy dla nauczycieli. – Trudno sobie wyobrazić, by tak potężny niż nie miał wpływu na problemy kadrowe nauczycieli. Już dzisiaj absolwentowi kierunków pedagogicznych ciężko jest znaleźć pracę w szkole – przyznaje Lucyna Tyl, rzecznik prasowy magistratu. Według prognoz, sytuacja ma się poprawić dopiero za 10 lat. – To są bardzo sporadyczne przypadki, by w Rybniku pracę dostał młody nauczyciel. Taka dziura pokoleniowa nie jest oczywiście dobra dla naszego szkolnictwa – ocenia Joanna Kryszczyszyn, zastępca prezydenta.
 
Absolwentom wstęp wzbroniony
 
Bardzo wielu młodych ludzi nie ma więc szans na wejście do zawodu, do którego przygotowywali się przez kilka lat studiów. – Na roku było 100 osób i mało kto dostał szansę pracy w zawodzie – mówi ze smutkiem Sonia Budziarska, która, jako jedna z nielicznych świeżo upieczonych absolwentek, ma szansę poznać fach nauczyciela. Jest stażystką w SP1, a przynajmniej: póki co... – Rok temu udało mi się wejść na staż, bo jedna z nauczycielek zachorowała. Oczywiście nie mogłam tam dłużej pracować, bo prezydent zarządził, by nie zatrudniać stażystów. Ale teraz, również przypadkiem, udało mi się dostać pracę w SP1. Co będzie za rok? Prawdopodobnie trafię na bezrobocie. Zastanawiam się nad pracą w sklepie – zdradza Budziarska, która skończyła 5-letnie studia polonistyczne i zabiega również o kwalifikacje nauczania języka angielskiego.
 
I doświadczeni się boją
 
Świeżo upieczeni absolwenci studiów wyższych wybierają się więc na bezrobocie. Ale nie tylko ich dotyczy ten problem. Również doświadczeni nauczyciele obawiać się muszą utraty pracy. – Wielu musi łączyć etaty w 2, 3 placówkach, lub też zatrudnieni są na ograniczonym etacie. A i tak pod koniec roku szkolnego zagrożonych utratą pracy było około 70 nauczycieli mianowanych. Ostatecznie stosunek pracy rozwiązano jedynie z 7 osobami, a na emeryturę przeszło 13. Ale w tych statystykach nie ma stażystów i nauczycieli kontraktowych – podkreśla Kazimierz Piekarz, szef rybnickiego Związku Nauczycielstwa Polskiego.
 
Tracimy najlepszych
 
Co gorsza, wśród zwalnianych są również nauczyciele, którzy mają na swoim koncie wielkie osiągnięcia. – W czerwcu dostałam listy gratulacyjne od prezydenta za opiekę nad wybitnie zdolnymi uczniami. A 31 sierpnia dowiedziałam się, że nie muszę już przychodzić na rozpoczęcie roku szkolnego. Prezydent nie podpisał zgody, bym te „moje osiągnięcia”, jak mi wcześniej gratulował, mogła kontynuować – mówi o okolicznościach utraty pracy Agnieszka Dziwoki, nauczycielka muzyki, która opiekuje się Rafałem Kozikiem, wielokrotnym zwycięzcą konkursów wokalnych, także tych międzynarodowych. – Rafała poznałam w 4. klasie i wtedy też zaczęliśmy pracować nad jego talentem. Oczywiście: społecznie, bo nigdy nie było z tego żadnych pieniędzy – zdradza nauczycielka muzyki.
 
Jak zaradzić?
 
Pojawiają się pomysły, jak polepszyć sytuację. – Można by zmniejszyć liczebność klas. Poprawiłaby się efektywność nauczania i wychowywania, a wielu młodych nauczycieli miałoby przy tym szansę wejść do zawodu – proponuje Piekarz. Ale władze wskazują, że to dodatkowe koszta, a średnia liczebność klas i tak przedstawia się korzystnie (sp: 22,3; g: 26,5; pg: 28,9) Można by też uatrakcyjnić ofertę nauczania. – Jeśli istnieją klasy sportowe, czemu nie otworzyć muzycznych? W Żorach taka funkcjonuje. A u nas takie talenty się marnują... – żałuje Dziwoki. – W naszym mieście doskonale działa szkoła muzyczna. Pomysł utworzenia takich klas nie wydaje się zasadny – odpowiada w imieniu władz Lucyna Tyl.
 
Krystian Szytenhelm