Tysiące na promocję
Targi w Monachium i Brukseli, na które wyjechały delegacje z Urzędu Gminy i Miasta kosztowały 27 tys. zł. Od wyjazdów minął już ponad miesiąc, a ofert ciągle brak.
Wyjazd na Targi Expo Real 2009 do Monachium kosztował ok. 10 tys. zł, na Open Days 2009 w Brukseli ok. 17 tys. zł. By promować tereny inwestycyjne gminy, pojechało kierownictwo urzędu z samym burmistrzem Wiesławem Janiszewskim na czele. Urzędnicy wyjaśniają, że rozmawiali z wieloma przedstawicielami firm developerskich oraz takich firm jak Michelin czy Siemens. Na oferty inwestycyjne jeszcze czekają.
Gmina podczas targów nie dysponowała swym własnym stoiskiem, dlatego urzędnicy chodzili od firmy do firmy i pokazywali swe foldery reklamowe. Jeśli któryś z przedstawicieli wykazał zainteresowanie, urzędnicy przy pomocy tłumaczy przekazywali podstawowe informacje na temat gminy. Rolę akwizytora musiał zagrać również burmistrz Wiesław Janiszewski oraz jego zastępca Grzegorz Wolnik. Podczas gdy czerwioneccy urzędnicy przeciskali się pomiędzy tysiącami uczestników targów, według relacji przedstawicieli, do niektórych miast z własnymi stoiskami ustawiały się prawdziwe kolejki. – Był to nasz pierwszy taki wyjazd. Jesteśmy przede wszystkim bogatsi w nowe doświadczenia – przyznaje Grzegorz Wolnik, z–ca burmistrza i dodaje: – Faktycznie, należy się zastanowić nad sensownością takich wyjazdów. Przy miastach jak np. Moskwa, której stoisko liczyło ok. 100 metrów jesteśmy bez szans.
Są lepsze metody
Podobne wnioski wyciągnęli urzędnicy z całego regionu. Kilka samorządów, w tym m. in. Rybnik, zaproponowało, by w przyszłości na targi wystawiać cały region Śląska. – To byłby doskonały pomysł. Jeśli inwestor zainteresowany jest jakimiś terenami np. pod produkcję, to kompetentni przedstawiciele z województwa pokazuję oferty z całego regionu – stwierdza Wolnik. Zdaniem specjalistów takie wyjazdy mogą przynieść profity, lecz nie w przypadku takich gmin jak Czerwionka. – Nie ma się co oszukiwać, że średnie gminy nie mają szans z gigantycznymi obszarami, jakie proponują stolice. Poza tym w dzisiejszych czasach mamy do dyspozycji nowoczesne technologie i narzędzia komunikacji, przy pomocy których możemy łatwiej pozyskać inwestora niż jechać specjalnie na targi – mówi Beata Skorupska z miesięcznika „Marketing w praktyce”. Zgodnie z projektem „Czerwionka – Leszczyny – wymarzone miejsce dla Twoich inwestycji” przedstawiciele urzędu wezmą udział w jeszcze dwóch targach: w Cannes (marzec) i w Wiedniu (maj).
Za promocję zapłaci Unia
Wyjazdy na targi to zaledwie część kampanii promocyjnej, jaką prowadzi gmina. Wcześniej zatwierdzono w drodze konkursu logo Czerwionki – Leszczyn, zakupiono tysiąc sztuk pamięci USB, na których zamieszczono prezentację multimedialną terenów inwestycyjnych. Projekt promocji gminy współfinansowany jest z puli środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość akcji promocyjnych wyniesie ok. 444 tys. zł, z czego ok. 370 tys. dopłaci Unia.
Łukasz Żyła