Koncerny tłumaczą swoje ceny
Kilka tygodni temu poprosiliśmy koncerny paliwowe o wyjaśnienie, jakie czynniki wpływają cenę paliwa.
– Głównymi elementami tworzącymi cenę detaliczną paliwa są koszty zakupu i przerobu ropy naftowej, obciążenie podatkowe (podatek akcyzowy, opłaty paliwowe, VAT) oraz koszty funkcjonowania logistyki i sieci stacji paliw. Marża detaliczna właściciela stacji stanowi bardzo niewielką część w cenie paliwa. Koszty paliw na stacjach kształtują się w bezpośredniej relacji ceny ropy na światowych rynkach, notowań gotowych produktów paliwowych i poziomu kursu dolara do kursu złotówki. Kolejną determinantą cen paliw na stacjach benzynowych w Polsce jest tzw. marża paliwowa – odpowiedziało nam PKN Orlen. Podobnie tłumaczą pracownicy BP. – Koncern prowadzi politykę cenową polegającą na dostosowywaniu poziomów cen na stacjach do otoczenia lokalnego, czyli do cen na stacjach sąsiadujących z daną stacją BP. Cena paliwa, poza marżą, zależy od wielu czynników takich jak: koszt transportu, koszt produktu, a więc od ceny baryłki ropy naftowej, cen paliw (gotowych produktów) na światowych giełdach, aktualnego kursu dolara oraz od wysokości podatków i opłat – wyjaśnia Magdalena Kandefer z biura prasowego BP.– Warto podkreślić, że rekordowe ceny paliw na stacjach nie oznaczają rekordowych zysków dla producentów paliw, wręcz przeciwnie, wyhamowują popyt. Do takiej sytuacji doszło w styczniu, kiedy PKN ORLEN zaobserwował spadek sprzedaży detalicznej. Decyzją koncernu było obniżenie cen paliw z nadzieją, że da to wyraźny impuls do poprawy konsumpcji paliw na rynku i powrotu do wzrostowego trendu z ubiegłego roku.
(red)