Nie miałeś prądu? Możesz otrzymać bonifikatę
34 tysiące klientów Tauronu bez prądu w Rybniku i powiecie to efekt wichury z 8 lipca. – Takie zdarzenie miało miejsce pierwszy raz w czasie mojej kariery, a działam tutaj już 17 lat.
Dotychczas jadąc do podobnych awarii trzeba było wyciąć drzewo i naprawić przewód. Tym razem mieliśmy kilkadziesiąt miejsc, gdzie wiatr położył drzewa liczone w setkach metrów – podkreśla Łukasz Zimnoch, rzecznik prasowy firmy Tauron Dystrybucja.
Gwałtowne i silne burze, które wystąpiły 8 lipca, spowodowały w wielu miejscach uszkodzenia sieci energetycznej i pozbawiły dostaw zasilania części klientów Tauron Dystrybucja. W kulminacyjnym momencie pozbawionych energii elektrycznej było około 450 tys. klientów (głównie na obszarze województw dolnośląskiego, małopolskiego i śląskiego). Po ostatniej nawałnicy zdarzały się miejsca, gdzie prądu nie było nawet do poniedziałku 13 lipca. W powiecie rybnickim prądu nie miało 16 tys. odbiorców, a w samym Rybniku 18 tys. W Rybniku uszkodzone zostały 32 linie energetyczne, każda w kilku miejscach. – Po wichurze nie spodziewaliśmy się tak długiej przerwy w dostawie prądu. Przez zniszczony transformator na naszej ulicy prądu nie było od środy do soboty. To bardzo uciążliwe, szczególnie pod kątem lodówek i zamrażarek, które muszą być stale podłączone do sieci elektrycznej. Na szczęście awaria została naprawiona – mówi Ewa Kuczera, mieszkanka ul. Niewiadomskiej w Jejkowicach.
Praca pełną parą
Szczególnie trudna sytuacja panowała w powiatach: bielskim, pszczyńskim, bieruńsko-lędzińskim, mikołowskim, rybnickim, raciborskim, wodzisławskim i na terenie Tychów i Jastrzębia Zdroju. Prace przy usuwaniu zniszczeń sieci trwały do niedzieli. – W pierwszej kolejności koncentrowaliśmy się na zapewnieniu bezpieczeństwa naszym klientom. Ponad 300 brygad energetycznych nieustannie pracowało przez ostatnie dni, by naprawić uszkodzoną sieć energetyczną i przywrócić zasilanie. Pomimo dołożenia wszystkich starań i pracy naszych brygad przez 24 godziny na dobę, nie do wszystkich klientów udało się przywrócić zasilanie w wymaganym umową czasie. Wszystkich, których dotknęły wyłączenia przepraszamy i prosimy o wyrozumiałość ze względu na masową skalę zniszczeń sieci energetycznej przez siły natury – apeluje Łukasz Zimnoch, rzecznik Tauronu.
Bonifikata
Zgodnie z prawem, jeśli czas usuwania awarii przekroczył 24 godziny, klientom Tauron Dystrybucja przysługuje bonifikata z tytułu niedostarczonej energii elektrycznej. Aby taką bonifikatę uzyskać, należy wypełnić wniosek umieszczony na stronie internetowej tauron-dystrybucja.pl i przesłanie na adres: Tauron Obsługa Klienta, 40-389 Katowice, ul. Lwowska 23 lub złożenie wniosku w punkcie obsługi klienta (w Rybniku w markecie Real).
Szymon Kamczyk