Prawo - pytania i odpowiedzi
Czy przysługujeulga remontowa?
Zawarłem umowę z deweloperem, dotyczącą kupna mieszkania. Zostanie ono oddane w listopadzie (protokołem zdawczo-odbiorczym). Natomiast akt notarialny przenoszący własność zawrzemy dopiero w 2006 r. Czy umowę deweloperską można uznać za tytuł prawny do ulgi?
TAK. Pojęcie „tytuł prawny” nie zostało zdefiniowane w prawie podatkowym. Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uważa się między innymi: własność, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego, np. postanowienia z umowy, po spełnieniu których podatnik nabywa prawo do dysponowania lokalem i wykonywania w nim prac budowlanych przed podpisaniem umowy o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.
W sytuacji gdy podatnik nie posiada jeszcze umowy o ustanowienie na jego rzecz odrębnej własności lokalu, ale posiada zawartą z deweloperem umowę przedwstępną na wybudowanie lokalu oraz posiada protokół odbioru lokalu, nabywa prawo do skorzystania z odliczeń z tytułu wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego.
Z podpisaniem protokołu nabywa pan prawo do skorzystania z odliczeń z tytułu ponoszonych wydatków na remont i modernizację.
Czy odliczyć meble?
Czy mogę w ramach ulgi remontowej odliczyć wydatki na meble kuchenne wykonane pod indywidualny projekt?
NIE. Meble – niezależnie od tego, czy w wersji standardowej czy wykonane według indywidualnego projektu – nie mogą być przedmiotem odliczeń w ramach ulgi remontowej. Jednak na liście wydatków, które uprawniają do dokonania odliczeń w ramach ulgi remontowej, jest wiele pozycji, które częściowo odnoszą się do mebli, urządzeń i instalacji kuchennych. Należy oddzielić wydatki np. na wymianę zlewozmywaka i związanej z nim armatury oraz szafki zlewozmywakowej i blatu, na wymianę kuchni elektrycznej lub gazowej, okapu i reszty instalacji wentylacyjnej, od wydatków na typowe szafki kuchenne czy inne fragmenty mebli, które na wspomnianej liście nie występują. Fakt ten może być potwierdzony dwiema różnymi fakturami VAT lub wyspecyfikowaniem w jednej fakturze poszczególnych wydatków. W drugim przypadku zaznaczamy na fakturze wydatki na te elementy umeblowania i urządzenia zmodernizowanej kuchni, na które ulga przysługuje. Następnie sumujemy je (możemy też zrobić odpowiednią adnotację na odwrocie faktury) i uzyskana kwota stanowi podstawę do odliczenia.
Z. Biskupski „Gazeta Prawna”