Rzecznik skutecznie interweniuje
– Ich liczba stale rośnie. W pierwszym roku działalności rzecznik miał 63 interwencje – podkreśla Joanna Urban. Choć obszar jej działania obejmuje cały powiat, to dominują skargi z Raciborza. W przypadku sprzedaży dotyczą głównie okien, drzwi, materiałów budowlanych, obuwia, mebli i sprzętu AGD. W przypadku usług, niezadowolenie klientów dotyczy firm telekomunikacyjnych, ubezpieczeniowych i przewozów oraz banków.
– Cieszy to, że aż blisko 58 proc. spraw załatwianych jest na korzyść klientów – podkreśla rzecznik Urban. Niestety, około 1/3 interwencji kończy się dla nich negatywnie. Sprzedawcy przedstawiają korzystne dla siebie opinie rzeczoznawców, podkładają do podpisu korzystne dla siebie umowy lub wykazują, że towar ma zawinione przez użytkownika wady mechaniczne. Nieraz też klienci dochodzą swoich spraw zbyt późno, kiedy roszczenia się już przedawniły. Sprzedawcy powinni jednak pamiętać, że nie odpowiadając na pisma rzecznika, narażają się na odpowiedzialność za wykroczenia. W 2006 r. sądy rozpatrywały pięć takich wniosków. Dwie sprawy trafiły do prokuratora.
Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów przyjmuje w Starostwie przy ul. Klasztornej 6.
(waw)