E-bus Rafako na testach w PK Racibórz
Urząd Miasta Racibórz zorganizował w samo południe 12 lutego konferencję prasową na dworcu autobusowym. Prezydent Raciborza Dariusz Polowy i prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Bogdan Gawliczek ogłosili rozpoczęcie dwutygodniowych testów, wyprodukowanego w Rafako Ebusa.
– Realizujemy, to co zapowiadaliśmy po ustaleniach z Rafako – mówił D. Polowy. W zeszłym roku spółka zaoferowała Miastu współpracę przy testach nowego pojazdu. W pokazie możliwości Ebusa wziął udział, tym razem w roli kierowcy, prezes PK. – Ma ku temu uprawnienia – podkreślił Polowy. Głowie miasta towarzyszył prezydent Zamościa Andrzej Wnuk, który tego dnia gościł w magistracie. Przyjechał obejrzeć m.in. raciborską gospodarkę odpadami. Zwiedził RIPOK i kompostownię. – Pan prezydent zerknie przy okazji na Ebusa – wyjaśnił Dariusz Polowy. Gość z Zamościa podał, że w jego mieście jeździ kilkanaście autobusów na gaz ziemny. – Życzę samych pozytywnych doświadczeń z elektrycznym autobusem. To jest dobra wizytówka Rafako i Raciborza – podkreślił.
Prezes za kierownicą
Prezydent Raciborza powiedział, że wkrótce Miasto stanie przed koniecznością wymiany taboru komunikacji miejskiej. – Dobrze jest wiedzieć, po co można sięgnąć. To nie takie proste dostać nowy autobus na testy. Dochodzi do tego lokalny atut, w postaci produktu Rafako. Cieszę się, że doświadczenie w jego prowadzeniu będzie miał także pan prezes Gawliczek – mówił mediom Dariusz Polowy.
– Będziemy rozważać zakup „elektryków” jak będą konkretne potrzeby i oferty – odparł prezydent na zapytanie, czy PK wymieni diesle na autobusy na prąd.
Polowy podkreślał, że test E-busa posłuży zarówno Rafako jako doświadczenie z praktyki jego użytkowania i da odpowiedź Miastu czy tego potrzebuje w komunikacji miejskiej.
Zapytania ze świata
Prezes Bogdan Gawliczek przyznał, że o zainteresowaniu PK zakupem „elektryków” za wcześnie jest dzisiaj rozmawiać. – Takie autobusy kosztują od 2 do 2,5 raza więcej niż tradycyjne. To jest nowość, która powoli staje się standardem – oznajmił. PK ma 10-letnie autobusy SOR. Jak podał Gawliczek, żywotność autobusu miejskiego oblicza się na 12 – 13 lat, ale raciborskie SOR-y mają niskie przebiegi jak na komunikację miejską, dlatego ich żywotność może być inna od przeciętnej. Przedstawiciel Rafako Dariusz Szarabajko nie chciał rozmawiać o cenie E-busa. – To zależy od oferty, będzie na pewno konkurencyjna – stwierdził. Mówił też, że zainteresowanie produktem Rafako jest i wciąż rośnie. – Zapytania mamy z całego świata. Trafiliśmy w niszę, jaką jest „krótki autobus elektryczny”. Udostępnianie na testy jest już ustalone na pół roku – stwierdził rafakowiec.
„Bogate miasto”
Po rozmowach z prasą udano się na krótki kurs po mieście, z Batorego w rejon Ramety na Ostrogu. Tam wsiedli pierwsi „zwyczajni” pasażerowie. Jedni mówili mediom, że nie widzą różnicy w podróży, inni twierdzili, że Miasto musi być bogate, skoro testuje taki drogi pojazd.
W jeździe testowej towarzyszyli Dariuszowi Polowemu: jego zastępca Dominik Konieczny (były rafakowiec) i naczelnik wydziału informacji i promocji Marcin Wojnarowski. Konferencję organizowała rzeczniczka magistratu Lucyna Siwek. Materiał z wydarzenia realizowała m.in. TVN Turbo.
(ma.w)