Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 48 (555) Data wydania: 27.11.02

Nadzieja dla autobusów

Raciborski Kolzam zaczyna z wiekszym rozmachem realizować projekt budowy autobusów szynowych. Maszyny, w razie korzystnych dla firmy wyników przetargów ogłoszonych przez Urzędy Marszałkowskie, mogą wyjechać na tory regionalne i lokalne. Być może dzięki nim uda sie reanimować wiele zamkniętych tras - bo ich utrzymanie jest dla PKP nieopłacalne.

Autobusy szynowe w krajach zachodnich są standardem, głównie z uwagi na tańszą eksploatację. Mogą też przewozić większą liczbę pasażerów na krótkich trasach. W naszym kraju projekty tego typu maszyn realizowało kilka firm i ośrodków - w tym raciborski Kolzam. Firma już przed laty opracowała projekt, najbardziej odpowiedni dla polskich tras, konkurencyjny wobec modeli zachodnich. To miał być autobus tani w eksploatacji i przystosowany do jazdy po krótkich odcinkach. Projekt został opracowany kilka lat temu, ale nie mógł się przebić, bo największy potencjalny nabywca, czyli PKP, nie miał pieniędzy na przetargi i wprowadzenie autobusów na tory - wyjaśnił dyrektor techniczny Kolzamu Zygfryd Bula. Pierwsze dwie generacje „szynówek” nie weszły na skalę masową do produkcji, bo brakowało na to kolejom funduszy i przeciągały się przetargi. Zabrakło też woli politycznej, by w odpowiedniej chwili pomóc PKP w przebudowie taboru.
 
Projekt kolzamowski powstał przy współpracy z kilkoma innymi podwykonawcami. Jego charakterystyczna cecha to niewielka masa, duża przestrzeń pasażerska i elastyczność konstrukcji. Opracowano go na zasadzie niezależnych modułów - ale tak, by każdy dało się połączyć w większy skład. Zależnie więc od zapotrzebowania na danej trasie, skład mógłby liczyć jeden lub więcej modułów. Kolejom bardzo przydałby się taki pojazd, bo oznacza on oszczędności w zużyciu energii. Szczególnie na krótkich dystansach, które są likwidowane przez PKP właśnie ze względu na duże straty finansowe. Najnowszy typ autobusu jest wyposażony pod kątem przewozu niepełnosprawnych, nawet rowerzystów. Są różne wersje napędu - elektryczny, spalinowy i mieszany. Wybór zależy od rodzaju trasy. Na dzień dzisiejszy najbardziej pożądana jest opcja pojazdu spalinowego - wyjaśnił dyrektor techniczny Kolzamu.
 
Do chwili obecnej projekt trzeciej generacji - bo za taki uważana jest  wprowadzana na rynek konstrukcja - znalazł aprobatę u specjalistów i decydentów w kilku regionach - Kolzam wygrał przetarg w lubelskim. Na razie powstało siedem autobusów kolzamowskich poprzednich generacji. Mamy nadzieję, że uda nam się wygrać kolejne przetargi, organizowane przez Urzędy Marszałkowskie. Samorządy wojewódzkie przejmują bowiem w coraz znaczniejszym stopniu koleje regionalne i to one muszą odnowić tabor. Zostały ustawowo zobowiązane do przeznaczania 10 procent dotacji z budżetu państwa na jego modernizację - wyjaśnił Z. Bula. Częściowo zamówienia posiadają gwarancje Skarbu Państwa. Dla firmy produkcja maszyn daje szansę na rozwój i utrzymanie miejsc pracy wykwalifikowanych pracowników i specjalistów. Kolzam chce znaleźć dla siebie miejsce na rynku i mocno się na nim usadowić.

(sem)