Cała nadzieja w presji
Kiedy dojedziemy w kwadrans do Rybnika? Prezydent Lenk unika odpowiedzi
Drugą z kolei konferencję poświęconą planom budowy obwodnicy miejskiej zorganizowano w magistracie. O ile pierwszej towarzyszyła atmosfera niepewności czy Racibórz dostanie pieniądze na drogę, o tyle drugą zdominowały wzajemnie podziękowania i poczucie ulgi, że kasa się znajdzie.
Do urzędu przy Batorego na zaproszenie Lenka zjechało się 5 włodarzy gmin tworzących „komitet” (jak nazwał go starosta Ryszard Winiarski) zajmujący się budową Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna. Mirosław Lenk za tą nazwą nie przepada. Woli mówić, że chodzi o połączenie Raciborza z autostradą A1 na węźle Rowień i od tego zaczął spotkanie. Miasto właśnie dostało ze środków unijnych 146 mln zł na budowę obwodnicy miejskiej. Miała powstawać na końcu budowy RDRP (to jej 4 i 5 etap, buduje się od strony Rybnika). Przyczyną była skromniejsza od spodziewanej pula pieniędzy. RDRP wyceniono na miliard, a unijnych środków do podziału było o połowę mniej. Kolejność odwrócono, na co zgodziły się gminy walczące o inwestycję. Przypomniano (wójt Lysek Grzegorz Gryt), że pierwsze rozmowy o RDRP odnotowano w 2002 roku (inicjatywa Adama Fudalego prezydenta Rybnika), a dopiero po 10 latach udało się przekonać władze województwa do wspierania dążeń samorządowych.
Roboty do dwóch lat
Odcinek raciborski uznawany jest – według wiceprezydenta Krzyżeka – za najważniejszy krok dla całej RDRP. – 30% prac nad nią zostanie wykonanych właśnie tu – mówił zebranym. Zarząd Dróg Wojewódzkich poprzez projektanta – firmę EGIS – przygotuje teraz przetarg. Procedura może się wydłużyć, bo przy tak drogich zleceniach odwołań konkurentów nie brakuje. – Do 2022 roku droga musi być gotowa – zaznaczył Krzyżek, mając na myśli 8 km RDRP. – Do dwóch lat ruszą roboty – wyjaśnił. Na konferencji o tej drodze, przed dwoma tygodniami, optymizmu było więcej, mówiono, że pierwsza łopata zostanie wbita w 2018 roku. Kiedy reszta powstanie RDRP, czyli 17 km? Nie było odważnego, który by odpowiedział. Rzuciliśmy pytaniem czy będzie to okres przed 2030 rokiem czy później. Mirosław Lenk kluczył z odpowiedzią, ale daty nie podał. Oznajmił za to, że ze swoimi urzędnikami skupi się teraz na współpracy z GDDKiA nad budową 6 km między Bieńkowicami, a ul. Piaskową. Ten odcinek krajówki wraz z RDRP dałby Raciborzowi pełną obwodnicę miejską.
Nie było za to problemów z uzyskaniem odpowiedzi na pytanie, na czym samorządowcy opierają swoje nadzieje na finansowanie dalszych etapów RDRP po roku 2023 gdy kurek z pieniędzmi z Unii Europejskiej zostanie zakręcony? – Na presji samorządów, którą wywierają na władze województwa. RDRP realizuje się w kolejnych etapach. Powstaje od strony Rybnika, powstanie od strony Raciborza, a w końcu i pomiędzy nimi – podsumował M. Lenk.
Widmo wywłaszczeń
Po raz pierwszy konferencję prasową urządzono z udziałem publiczności i mieszkańcy też mogli zadawać pytania. Wyszła z tego mała dyskusja, zwłaszcza z Janem Psotą, miłośnikiem kolejnictwa. Skrytyko
wał plany dotyczące torowiska na Brzeziu, ale urzędnicy nie byli skorzy do tłumaczeń tej kwestii. Ludzie byli ciekawi szczegółów wywłaszczeń. Te zaczną się na dobre na terenach pozamiejskich. Na terenie Miedonii i Ostroga czeka inwestora wyburzenie paru budynków i nie wszystkie są zamieszkałe. Trudniej w tych tematach będzie gdy RDRP zacznie się kierować na tereny pozaraciborskie. Dociekano też co z remontem drogi wojewódzkiej nr 935 (m.in. przez Kornowac). Projekt przepadł w konkursie o środki unijne, a potrzeba nań 88 mln zł. – Im w gorszym stanie będzie ta droga tym lepiej dla przyszłości i finansowania RDRP – zastrzegł W. Krzyżek.
Mariusz Weidner
Tak będzie wyglądała Wschodnia Obwodnica Raciborza
Z ronda na światła w Miedoni
Na drodze krajowej nr 45 w Strzybniku powstanie rondo, z którego można będzie – zamiast jechać na ul. Kwiatową i Kozielską – udać się w kierunku ul. Podmiejskiej. Tam nowa droga – jednojezdniowa – będzie się krzyżować z powiatową trasą gdzie ustawiona zostanie sygnalizacja świetlna.
Z Miedoni na długi most nad Odrą
Z krzyżówki ze światłami droga poprowadzi wzdłuż wałów przy Odrze. Obok żwirowni powstanie most nad rzeką, długi na 380 m. Dalej nowa droga będzie biegła do węzła drogowego z ul. Rudzką na Ostrogu (przy obecnej starej cegielni). Tutaj nastąpi jej rozszerzenie do dwóch pasów (tak jak na drogach ekspresowych). Szosa pobiegnie nad torami kolejowymi dzięki wiaduktowi.
Z Ostroga do ronda na Piaskowej
W miejscu gdzie ul. Piaskowa łączy się z ul. Rybnicką, obok El-Bisu i stacji gazowej, powstanie rondo. Będzie miało charakter tymczasowy, do momentu gdy ruszy budowa kolejnego etapu RDRP w kierunku ul. Brzeskiej i Kornowaca.