To tylko egzamin
Rodzicom udzielają się szkolne emocje i lęki dzieci. Ba, niekiedy oni sami je prowokują.
Pani Bożena odwiedza kolejne szkoły we Wrocławiu. Potem rodzina usiądzie i wspólnie zdecyduje, do których trzech szkół Karolina będzie zdawała. Dlaczego do tylu? Bo na to pozwalają przepisy. A dziecku trzeba dać szansę - tłumaczy pani Bożena, urzędniczka.
Atmosfera wyścigu udzieliła się wszystkim dobrym uczniom w klasie Karoliny i ich rodzicom. Ci nawet ją podsycają, bo to oni biegają na dni otwarte i relacjonują w domach, co zobaczyli i usłyszeli. Kto „obstawiałby” tylko jedną szkołę, traktowany byłby jak odmieniec. Trwa więc szkolna giełda: gdzie najlepiej jest zdawać i dlaczego. A to jeszcze pogłębia stresy związane ze zmianą szkoły i z testami na koniec gimnazjum.
Młodzież, dzieci zewsząd słyszą o „wyścigu szczurów”. Jeśli ich rodzice sami nie czują się zmuszani do udowadniania swojej zawodowej przydatności, to i tak media podsycają mit nieustającej konkurencji. Trzeba być najlepszym i to już od najmłodszych lat. Młodzi ludzie podążają za tym wyobrażeniem i odnoszą sukces lub nie dają sobie rady.
Atmosfera wyścigu udzieliła się wszystkim dobrym uczniom w klasie Karoliny i ich rodzicom. Ci nawet ją podsycają, bo to oni biegają na dni otwarte i relacjonują w domach, co zobaczyli i usłyszeli. Kto „obstawiałby” tylko jedną szkołę, traktowany byłby jak odmieniec. Trwa więc szkolna giełda: gdzie najlepiej jest zdawać i dlaczego. A to jeszcze pogłębia stresy związane ze zmianą szkoły i z testami na koniec gimnazjum.
Młodzież, dzieci zewsząd słyszą o „wyścigu szczurów”. Jeśli ich rodzice sami nie czują się zmuszani do udowadniania swojej zawodowej przydatności, to i tak media podsycają mit nieustającej konkurencji. Trzeba być najlepszym i to już od najmłodszych lat. Młodzi ludzie podążają za tym wyobrażeniem i odnoszą sukces lub nie dają sobie rady.
Skok na głęboką wodę
Dzieciom i młodzieży trzeba pozwalać dokonywać wyboru szkoły - twierdzi Agata Rusak, psycholog w Zespole Szkół im. Rejtana w Warszawie. Ilu uczniów słyszy od rodziców, że nie liczą się ich zainteresowania. Tu młody człowiek może się jeszcze bronić i obstawać przy swoim. Gorzej, gdy usłyszy: zainwestowaliśmy w ciebie, miałeś korki z biologii i chemii. Wszystko po to, byś dostał się na medycynę. A ty nawet nie próbujesz. Dziecko staje się bezradne wobec takiej perswazji, a i w rodzicach rośnie frustracja. Maturzysta, zamiast mobilizować siły do matury, myśli, czy się sprawdzi, czy nie.
Dzieciom i młodzieży trzeba pozwalać dokonywać wyboru szkoły - twierdzi Agata Rusak, psycholog w Zespole Szkół im. Rejtana w Warszawie. Ilu uczniów słyszy od rodziców, że nie liczą się ich zainteresowania. Tu młody człowiek może się jeszcze bronić i obstawać przy swoim. Gorzej, gdy usłyszy: zainwestowaliśmy w ciebie, miałeś korki z biologii i chemii. Wszystko po to, byś dostał się na medycynę. A ty nawet nie próbujesz. Dziecko staje się bezradne wobec takiej perswazji, a i w rodzicach rośnie frustracja. Maturzysta, zamiast mobilizować siły do matury, myśli, czy się sprawdzi, czy nie.
Bez gwałtu
Niektórzy uczniowie są przekonani, że pracują tak ciężko, na ile ich stać. Jeśli więc dorośli wciąż będą ich przekonywali, że za mało z siebie dają, mogą osiągnąć skutek przeciwny do zamierzonego. Młody człowiek pomyśli: jeżeli ciężko pracuję i nie jestem w stanie podołać, to znaczy, że jestem za mało zdolny. Pedagodzy i psycholodzy zwracają uwagę, że uczeń bardziej przeżywa porażkę po sumiennych przygotowaniach do klasówki czy egzaminu, niż wtedy, gdy się nie przygotował. Dlatego rodzice powinni docenić także sam wysiłek.
Nawet w rodzinach, które zachowują zdrowy dystans do zmiany szkoły, egzaminy są stresujące. Intensywne uczenie się na sam koniec nie ma sensu. Sens ma zaś sprawdzenie, czy uczeń umie ze zrozumieniem czytać testy i rozwiązywać je. I spokojnie, proszę.
Niektórzy uczniowie są przekonani, że pracują tak ciężko, na ile ich stać. Jeśli więc dorośli wciąż będą ich przekonywali, że za mało z siebie dają, mogą osiągnąć skutek przeciwny do zamierzonego. Młody człowiek pomyśli: jeżeli ciężko pracuję i nie jestem w stanie podołać, to znaczy, że jestem za mało zdolny. Pedagodzy i psycholodzy zwracają uwagę, że uczeń bardziej przeżywa porażkę po sumiennych przygotowaniach do klasówki czy egzaminu, niż wtedy, gdy się nie przygotował. Dlatego rodzice powinni docenić także sam wysiłek.
Nawet w rodzinach, które zachowują zdrowy dystans do zmiany szkoły, egzaminy są stresujące. Intensywne uczenie się na sam koniec nie ma sensu. Sens ma zaś sprawdzenie, czy uczeń umie ze zrozumieniem czytać testy i rozwiązywać je. I spokojnie, proszę.
Jak zapamiętać opowiadanie
- Zapytaj, o czym jest to opowiadanie, jaka jest główna myśl.
- Zapamiętaj ważne szczegóły oraz porządek głównych wydarzeń, czyli ich kolejność.
- Zastanów się, jak czują się bohaterowie i dlaczego.
- Czytając, zatrzymuj się to tu, to tam. Myśl o tym, co czytasz. Jeżeli czytasz głośno, słuchaj siebie.
- Nie martw się, jeżeli ci się nie uda zapamiętać szczegółów opowiadania. Zachowaj spokój i odpręż się. Po godzinie spróbuj jeszcze raz.#nowastrona#
- Zapytaj, o czym jest to opowiadanie, jaka jest główna myśl.
- Zapamiętaj ważne szczegóły oraz porządek głównych wydarzeń, czyli ich kolejność.
- Zastanów się, jak czują się bohaterowie i dlaczego.
- Czytając, zatrzymuj się to tu, to tam. Myśl o tym, co czytasz. Jeżeli czytasz głośno, słuchaj siebie.
- Nie martw się, jeżeli ci się nie uda zapamiętać szczegółów opowiadania. Zachowaj spokój i odpręż się. Po godzinie spróbuj jeszcze raz.#nowastrona#
Łatwiejsze rozumienie tekstu
Ćwiczenia dla tych, którzy uczą się tylko przez powtarzanie (wiele razy czytają tekst, przepisują notatki):
1. Zmieniaj tempo czytania: szybciej łatwiejsze partie tekstu, aby prędko zorientować się w głównym założeniu, natomiast nieco wolniej trudniejsze partie.
2. Powstrzymuj się z oceną. Jeżeli coś wydaje ci się niejasne, czytaj dalej. Prawdopodobnie autor wypełni luki, doda więcej informacji lub wyjaśni te punkty w innym miejscu.
3. Przeczytaj kilkakrotnie trudne fragmenty. Ta prosta strategia bywa skuteczna, szczególnie gdy dane wydają się na pierwszy rzut oka sprzeczne lub dwuznaczne.
1. Zmieniaj tempo czytania: szybciej łatwiejsze partie tekstu, aby prędko zorientować się w głównym założeniu, natomiast nieco wolniej trudniejsze partie.
2. Powstrzymuj się z oceną. Jeżeli coś wydaje ci się niejasne, czytaj dalej. Prawdopodobnie autor wypełni luki, doda więcej informacji lub wyjaśni te punkty w innym miejscu.
3. Przeczytaj kilkakrotnie trudne fragmenty. Ta prosta strategia bywa skuteczna, szczególnie gdy dane wydają się na pierwszy rzut oka sprzeczne lub dwuznaczne.
Notatki na marginesach
Nie bój się podkreśleń w podręcznikach. Zakreślaj nieznane słowa, zaznaczaj definicje, numeruj kolejno myśli, przyczyny, wydarzenia. Umieszczaj gwiazdki obok ważnych fragmentów, znaki zapytania obok niejasnych. Rysuj strzałki, by pokazać związki, pisz komentarze, zaznaczaj streszczenia, podsumowania. Weź do tego kilka kolorowych flamastrów. Ale uważaj: podkreślenie niewłaściwych informacji przeszkadza w odtworzeniu istotnych.
Nie bój się podkreśleń w podręcznikach. Zakreślaj nieznane słowa, zaznaczaj definicje, numeruj kolejno myśli, przyczyny, wydarzenia. Umieszczaj gwiazdki obok ważnych fragmentów, znaki zapytania obok niejasnych. Rysuj strzałki, by pokazać związki, pisz komentarze, zaznaczaj streszczenia, podsumowania. Weź do tego kilka kolorowych flamastrów. Ale uważaj: podkreślenie niewłaściwych informacji przeszkadza w odtworzeniu istotnych.
Z magnezem i przy muzyce
Jolanta Bielec, pedagog w Zespole Szkół Sportowych nr 300 w Warszawie zwraca uwagę na to, że często uczniowie miewają kłopoty z koncentracją wynikające ze złego sposobu odżywiania. Za mało jedzą pokarmów z magnezem. Poza tym przypomina, że słuchanie barokowej muzyki pozwala się skoncentrować. Powinny to być kompozycje instrumentalne, a nie wokalne. Dzieciom łatwiej uczyć się w pomieszczeniach uporządkowanych. Bałagan rozprasza. „Sowy” nie powinny uczyć się rano, a „skowronki” wieczorem. Po nauce przedmiotu ścisłego trzeba wziąć się do powtórki z dziedziny humanistycznej. A na koniec równie ważna jest umiejętność relaksowania się.
Jolanta Bielec, pedagog w Zespole Szkół Sportowych nr 300 w Warszawie zwraca uwagę na to, że często uczniowie miewają kłopoty z koncentracją wynikające ze złego sposobu odżywiania. Za mało jedzą pokarmów z magnezem. Poza tym przypomina, że słuchanie barokowej muzyki pozwala się skoncentrować. Powinny to być kompozycje instrumentalne, a nie wokalne. Dzieciom łatwiej uczyć się w pomieszczeniach uporządkowanych. Bałagan rozprasza. „Sowy” nie powinny uczyć się rano, a „skowronki” wieczorem. Po nauce przedmiotu ścisłego trzeba wziąć się do powtórki z dziedziny humanistycznej. A na koniec równie ważna jest umiejętność relaksowania się.
Ucz się systemem
Rób notatki, tak by były dla ciebie najbardziej przejrzyste: zapisuj w rzędach, kolumnach, rób diagramy, wykresy. Zapamiętuj treść tak, by umieć odpowiedzieć na pięć pytań: kto, co, gdzie, kiedy i jak.
Rób notatki, tak by były dla ciebie najbardziej przejrzyste: zapisuj w rzędach, kolumnach, rób diagramy, wykresy. Zapamiętuj treść tak, by umieć odpowiedzieć na pięć pytań: kto, co, gdzie, kiedy i jak.