Bez pomocy ani rusz
Radni w zeszłym roku uchwalili Strategię Rozwoju Miasta, podczas ostatniej sesji dyskutowano o najistotniejszych zadaniach związanych z gospodarką komunalną.
Radlin wziął udział we wspólnej inwestycji rozbudowy oczyszczalni ścieków Karkoszka w Wodzisławiu. Oczyszczalnię już uruchomiono a teraz przed władzami miasta staje zadanie budowy kanalizacji sanitarnej. Skanalizowane jest obecnie 41% obszaru Radlina, długość istniejącej sieci wynosi 35 km. Plany przewidują wybudowanie 117 km kanalizacji co wiąże się z ogromnymi kosztami. Radlin wspólnie z Wodzisławiem i Marklowicami przygotowuje wniosek o dofinansowanie rozbudowy sieci kanalizacyjnej ze środków europejskich. Jednak z Funduszu Spójności można pozyskać dotacje na budowę 41 km projektowanych sieci kanalizacyjnych - pozostała część nie speł-nia obowiązujących kryteriów liczby mieszkańców na 1 km kanalizacji. Inwestycje kanalizacyjne będą w najbliższych latach priorytetem.Wiele dróg na terenie miasta wymaga kompleksowej naprawy. Jednak kompleksowe remonty dróg są bardzo kosztowne, konieczne jest
sięgnięcie po środki europejskie. Z własnych funduszy miasto nie jest w stanie wykonać tych inwestycji. W ubiegłym roku władzom Radlina udało się pozyskać środki pomocowe na remont ul. Solskiego, część drogi została już wykonana a inwestycja ma być zakończona w tym roku.
Od kilku lat mówi się o konieczności przebudowy skrzyżowania ulic Rybnickiej, Mariackiej i Niepodległości na granicy Radlina i Rybnika. W tym rejonie tworzą się w godzinach szczytu ogromne kolejki, kierowcy mają problem z wjazdem na drogę krajową Rybnik-Chałupki. Wydane jest już pozwolenie na budowę, ale inwestycja nie zacznie się w tym roku. Przebudowa skrzyżowania ma kosztować ponad 3 mln zł, poczynione zostaną ustalenia co do partycypacji w kosztach między władzami województwa, Rybnikiem i Radlinem.
Władze Radlina prowadzą rozmowy z Kompanią Węglową w sprawie kapitalnego remontu ulic Głożyńskiej, Rymera i Kominka. Występują tam szkody górnicze spowodowane eksploatacją węgla przez kopalnie „Anna” w Pszowie. Ulica Rymera to droga powiatowa, miasto administruje nią na zasadzie porozumienia ze Starostwem. Radny Stefan Lukoszek stwierdził, że rozmowy z Kompanią Węglową związane ze szkodami górniczymi byłyby łatwiejsze, gdyby miasto przejęło pełne uprawnienia zarządcy drogi. Postulował porozumienie się w tej sprawie z powiatem. Problemem w mieście jest brak parkingów. Byłaby możliwość zaadaptowania na ten cel kopalnianego dworca autobusowego.
(jak)